Xarra 28 de setembre, 'Europa: requisits i serveis entorn de les dades de recerca'

Data de la notícia: 27-09-2017

Conferenciant: Remedios Melero (CSIC) Lloc: Saló d'actes de la **EPS IV Dia i hora: dijous 28 de setembre a les 11:00h

El 7PM va marcar l'inici de les polítiques europees respecte a l'accés obert a les publicacions derivades dels projectes de recerca finançats per la Comissió Europea. En el període del Programa,  2007-2013, s'engegat el open access pilot que cobria 7 àrees de coneixement que representaron el 20% del finançament del 7PM. El programa Horizon 2020, 2014-2020, té per objectiu aconseguir que totes les publicacions derivades de projectes europeus estiguen en obert i incorpora un nou Pilot, el de les dades de recerca. El Pilot, fins als projectes concedits  fins a l'1 de gener de 2017,  solament cobria unes determinades àrees, no obstant açò, a partir d'aqueixa data el pilot afecta a totes les disciplines. ¿Que requereix Europa respecte a les dades?  El dipòsit de les dades subjacents  a les publicacions i addicionalment aquells que es creen d'interès i estiguen contemplats en el pla de gestió de dades. És un requisit però  puga quedar exempt de compliment   en cas que, per raons de seguretat, privadesa, confidencialitat, perquè no es generen dades, o per motius d'una altra naturalesa que es justifiquen en el pla de gestion de dades. Per a facilitar aquesta gestió de dades, el dipòsit i la preservació de les dades de recerca i aconseguir l'apel·latiu de dades FAIR (Findabe, Accessible, Interoperable and reusable)  Europa ha creat una sèrie de serveis, projectes i directrius encaminats a facilitar que es compartisquen les  dades  i es creu una cultura de canvi perquè els investigadors seguisquen aquestes pràctiques incloses en un concepte més ampli com és la Open Science.

Breu biografia: Remedios Melero és doctora en ciències químiques per la Universitat de València. Treballa en l'Institut de Agroquímica i Tecnologia d'Aliments, del Consell Superior de Recerques Científiques (CSIC). Investigadora i editora de la revista científica Food Science and International Technology. Va ser  vice-presidenta de l'Associació Europea d'Editors Científics (EASE) en  els anys 2009-2012. Durant els últims anys ha treballat en temes relacionats amb les publicacions electròniques, el procés d'avaluació, ètica de la publicació i drets d'autor, però sobretot s'ha centrat en l'accés obert a la producció científica, especialment en qüestions de drets d'explotació i polítiques institucionals d'accés obert. Ha col·laborat en l'organització cursos i tallers, elaboració de tutorials, ha publicat articles i participat com a ponent en esdeveniments científics vinculats a les publicacions electròniques i l'accés obert. És coordinadora del grup de treball espanyol d'Accés Obert a la Ciència i en l'actualitat treballa en un projecte nacional relacionat amb les dades de recerca i la ciència oberta. És membre de la xarxa  temàtica MAREDATA, i sòcia en el projecte FOSTER+ ( FACILITATE OPEN SCIENCE TRAINING FOR EUROPEAN RESEARCH ) per a la promoció de les politicas europees en  matèria de open science i formació en temes afins.