Exosquelets Biònics

Data de la notícia: 12-05-2015

Xarrada per la Dra. Elena García Armada, investigadora del CSIC, el pròxim 28 de maig en Seu Universitat d'Alacant a les 18:30

Localització de la Sala Rafael Altamira en Sede UA

Les malalties neuromusculars (ENM) afecten a 4 milions de persones en el món, 800.000 a Europa. Més de la meitat dels afectats són xiquets. El tractament actual d'aquestes malalties és multidisciplinària i se centra a mantenir un bon estat físic del pacient, retardar l'aparició de complicacions musculoesqueléticas derivades de la progressiva debilitat i pèrdua de mobilitat. Les deformitats articulessis, les contractures musculars, la osteoporosis i l'escoliosi - entre uns altres - contribueixen a minvar la qualitat de vida i a accelerar la deterioració de la funció respiratòria, desencadenant de la curta esperança de vida en la majoria d'aquests pacients.

Mantenir la capacitat de caminar és clau per a la supervivència dels afectats. Els exosquelets biònics d'assistència a la marxa podrien ser la solució terapèutica que els metges estan demandant per a millorar la teràpia dels seus pacients, i són al mateix temps l'ajuda tècnica que les famílies afectades estan necessitant per a mantenir una millor qualitat de vida per als seus fills. Acoblat de forma no invasiva a les cames i al tronc del pacient, el dispositiu robòtic pot oferir locomoció, rehabilitació neuro-muscular i mobilitat espacial.

S'espera que els exosquelets d'assistència a la marxa tinguen un impacte en la qualitat de vida d'aquests pacienets. D'altra banda, la nova teràpia pot reduir potencialment els costos de les famílies afectades, que s'estimen en 25.000 € per any i per família, i fins i tot reduir el cost del sistema nacional de salut amb una teràpia millorada i personalitzada.

Sobre Elena García Armada

La Dra. Elena García Armada és Doctora Enginyera Industrial per la Universitat Politècnica de Madrid i  Científic Titular del Consell Superior de Recerques Científiques en el Centre d'Automàtica i Robòtica (CSIC-UPM).

La seua recerca tracta de resoldre els reptes científic-tecnològics en l'aplicació real de la robòtica al servei de l'ésser humà. Els resultats dels últims treballs en el desenvolupament d'exosquelets biònics d'ajuda a la locomoció de xiquets amb lesió medul·lar ha donat lloc a 6 patents i nombroses publicacions en revistes i congressos internacionals de prestigi, i rebent per aquesta contribució científica en els tres últims anys 11 premis i esments atorgats per editorials científiques com Emerald i IEEE a més del Reconeixement per Mèrits Científics durant els cursos 2012-2013 i 2013-2014 atorgat pel President del CSIC. A més s'ha lluitat per la transferència d'aquesta tecnologia a la societat, donant lloc a la creació d'una Empresa de Base Tecnològica de la qual Elena García Armada és promotora i co-fundadora. L'empresa Marsi Bionics ha rebut ja diverses distincions en el món empresarial, entre elles la de Millor Idea Empresarial de Base Tecnològica, atorgat per la Comunitat de Madrid a través de la seua fundació madri+d en la seua IX edició de premis, el segon premi en el European Robotics Forum, el primer premi en la categoria Sanitat del Futur del Programa Pasion>ie atorgat per l'Institut d'empresa, Accenture i el Servei Madrileny de Salut, i el primer premi en el certamen INNOVAeVIA, atorgat per la Plataforma per a la Salut i la Vida cativa Independent.

Actualment està avançant la seua recerca en l'optimització dels exosquelets biònics per al seu ús com a eina de rehabilitació i mobilitat de xiquets que pateixen de malalties neuromusculars. Aquest treball, en col·laboració amb els principals hospitals del país, pretén contribuir a millorar la qualitat de vida d'aquests xiquets i de les seues famílies, ja que la rehabilitació en les activitats de la vida diària ralenteix l'avanç dels símptomes d'aquestes malalties.

Elena García Armada és autora de nombrosos treballs publicats en revistes científiques de prestigi (34 revistes JCR i 51 contribucions a congressos internacionals), que han tingut una important repercussió (índex h=14) i és coautora d'un llibre científic. Des de 2009, la Dra. García Armada és Editora Associada del IEEE International Conference on Robotics and Automation, que és el congrés internacional de major prestigi reconegut per la comunitat científica de Robòtica.