Una enginyera química de la UA, premi 'Millor Palès d'inventora jove' de l'Oficina Espanyola de Patents i Marques

Data de la notícia: 21-06-2023

Blanca Calderón Roca, enginyera química i doctora de la Universitat d'Alacant, ha sigut guardonada amb el premi a la 'Millor Patent d'inventora jove'.

Blanca Calderón Roca, enginyera química de la Universitat d'Alacant que va realitzar el doctorat en el Departament d'Enginyeria Química de l'Escola Politècnica Superior de la UA, ha sigut guardonada amb el premi a la "Millor Patent d'inventora jove" en la segona edició dels prestigiosos Premis a la Millor Invenció Protegida per Propietat Industrial.

El reconeixement, atorgat per l'Oficina Espanyola de Patents i Marques (OEPM), li va ser lliurat a Blanca Calderón el passat 14 de juny en una cerimònia als jardins de l'Escola d'Organització Industrial de Madrid. Aquest premi celebra l'excepcional treball de joves innovadors menors de 40 anys i va ser seleccionat pel jurat entre més de 100 sol·licituds de patent i model d'utilitat nacionals concedits en 2021.

La patent, titulada "Nanopartícules per a descontaminació ambiental a partir de residus agrícoles", va sorgir com a resultat de la investigació desenvolupada per Blanca Calderón durant la seua tesi doctoral. També és coautor de la patent el Catedràtic d'Enginyeria Química Andrés Fullana, qui va codirigir la tesi doctoral de Blanca Calderón juntament amb el professor d'Enginyeria Química Ignacio Aracil, tots dos membres del grup d'investigació "Enginyeria per a l'Economia Circular". La patent descriu un mètode de producció revolucionari i de baix cost de nanopartícules de ferro recobertes amb una capa de grafit d'alta puresa a partir d'un residu agrícola provinent de la producció de l'oli d'oliva, l'alpechín.

L'impacte d'aquesta patent no sols es limita al camp de l'enginyeria química, sinó que també obri noves oportunitats per a la sostenibilitat ambiental i la protecció del medi ambient, sent un clar exemple d'economia circular. Les nanopartícules produïdes mitjançant aquesta tecnologia innovadora poden emprar-se per a multitud d'aplicacions, com ara l'electroquímica, l'eliminació de contaminants d'aigua, aire i sòl i la millora en la producció de biogàs.

La tecnologia desenvolupada per la patent ha sigut transferida a Calpech, empresa del Parc Científic de la UA, de la qual Blanca Calderón i Andrés Fullana són socis, i que té els drets d'explotació de la patent en exclusiva. Calpech comercialitza les nanopartícules de ferro, de les quals ja compta amb una producció industrial i estan sent aplicades en diferents aplicacions mediambientals, com la millora en la producció de biogàs, l'eliminació de sulfhídric o el seu ús com a fertilitzants per a la producció d'algues.

L'èxit d'aquesta patent ressalta la importància de fomentar la participació i el lideratge de les dones en el camp de l'enginyeria i en la innovació en general. Blanca Calderón es converteix així en un exemple inspirador per a les futures generacions de dones interessades en la ciència i la tecnologia.

Enhorabona!!!
#orgullUA #orgullEPSAlicante

Imatge: Blanca Calderón Roca.