Avui és 8 de març, dia internacional de la dona.

Data de la notícia: 08-03-2023

'Per un món digital inclusiu: innovació i tecnologia per a la igualtat de gènere'

Avui és 8 de març, dia internacional de la dona. I el lema que proposa l'ONU per a aquest dia és “Per un món digital inclusiu: innovació i tecnologia per a la igualtat de gènere”.

És un lema que compromet a l'acció de diversos sectors, i és evident la connexió amb el treball que duem a terme a l'Escola Politècnica Superior.

Actualment necessitem fer ús dels mitjans tecnològics digitals diàriament: des de comunicar-te amb els teus amics i la teua família, comprar o fer una transacció bancària, signar electrònicament o reservar una cita mèdica. Però, segons dades de l'ONU, un 37% de les dones en el planeta encara no tenen accés a món digital.

“Si elles no poden tenir accés a internet i no existeix un sistema que, a més, els faça sentir-se segures navegant en el món digital, mai podran desenvolupar les habilitats digitals necessàries per al seu dia a dia, la qual cosa genera pèrdua d'oportunitats en les seues vides quotidianes, i més concretament a l'hora d'estudiar carreres relacionades amb la ciència i la tecnologia.”

L'ONU proposa 4 línies per a les quals cercar solucions i així encaminar-nos cap a un futur digital equitatiu:

1. Tancar totes les bretxes en matèria d'accés i competències digitals.
“…factors com la raça, l'edat, la discapacitat, l'estatus socioeconòmic i el lloc de residència determinen l'accés de les dones als mitjans digitals i el seu ús. Els grups marginats, com les dones de més edat, les que viuen en zones rurals i les dones amb discapacitat, s'enfronten a barreres de connectivitat més acusades.”

2. Fer costat a les dones i les xiquetes en les àrees de la ciència, la tecnologia, l'enginyeria i les matemàtiques (STEM).
“Els estereotips sobre quines persones estan més o menys capacitades per a les disciplines **STEM tenen un pes enorme i dissuadeixen a les xiquetes de decantar-se per aquests camps. Aquestes creences es converteixen en un cicle que es perpetua: sense motivació pels àmbits tecnològics, les xiquetes acaben mancant dels coneixements necessaris, la qual cosa fa que siga menys probable que expressen interès.”

3. Crear una tecnologia que satisfaça les necessitats de les dones i les xiquetes.
“La tecnologia és un reflex de les persones que la creen. Per tant, la conseqüència lògica d'apartar a les dones i les xiquetes dels espais tecnològics i d'innovació és que les eines digitals no satisfan les seues necessitats. El notori infrafinançament d'eines digitals dedicades, per exemple, a promoure la salut sexual i reproductiva és el resultat natural de processos de presa de decisions que exclouen sistemàticament la veu de les dones.
A més, les bretxes d'accés digital impliquen que les dones generen menys dades que els homes i la manca d'informació desglossada per gènere condueix a una representació desigual en els conjunts de dades. Aquesta realitat té conseqüències importants en els resultats de l'aprenentatge automàtic i la prestació de serveis a través d'intel·ligència artificial (IA).”

4. Acabar amb la violència de gènere facilitada per la tecnologia.
“En l'univers digital, la violència de gènere també obliga les dones i a les xiquetes a censurar-se i abandonar plataformes, la qual cosa restringeix la seua capacitat per a involucrar-se i participar en activitats virtuals. La creixent importància dels mitjans socials com a espais essencials per a socialitzar i organitzar-se també els ha convertits en un lloc clau per a difondre desinformació basada en el gènere, informació errònia, discursos d'odi sexistes i altres missatges que minen la capacitat de moviment i expressió en línia de les dones.
Per a les dones que pateixen formes interrelacionades de discriminació, com les dones de color, les dones amb discapacitats i les persones LGBTIQ+, el risc és encara major. Succeeix el mateix amb les dones amb projecció pública […], que s'exposen nivells molt superiors de discursos d'odi i altres formes de violència que els seus homòlegs masculins.”

¿Quines solucions proposes tu per a assegurar un futur digital equitatiu?

Notícia EPS relacionada amb l'Exposició artística 8M:

+Info: