Conferència: LES INTERCONNEXIONS ELÈCTRIQUES INTERNACIONALS: EL CORDÓ UMBILICAL PER A la TRANSICIÓ ENERGÈTICA

Data de la notícia: 03-03-2022

Transformar el model energètic per a descarbonizarlo és un dels grans reptes per a la nostra societat en els pròxims anys. Amb aquest objectiu, és necessari realitzar un especial esforç en el sector elèctric per a compensar sectors menys flexibles en la transició ecològica. Sens dubte aquest repte parla d'incorporar grans quantitats d'energia renovable per a substituir a la generació emissora de CO2.

La transició energètica portarà amb si profunds canvis en l'Operació del Sistema elèctric, perquè canvia la forma en què es produeix i es consumeix l'energia. Del costat de la generació, es tendeix a un mix molt atomitzat i poc gestionable amb l'entrada de grans contingents de generació eòlica i fotovoltaica que, a més, en connectar-se a través d'interfície d'electrònica de potència, no aporten al sistema la inèrcia que l'estabilitza quan es produeixen contingències. Del costat de la demanda, d'altra banda, es tendeix a un increment de la volatilitat, amb el desenvolupament de l'autoconsum, l'emmagatzematge distribuït i el rol cada vegada més actiu dels consumidors, que adquireixen una posició central en el sistema.

És per això necessari dotar al sistema elèctric de mecanismes de flexibilitat per a la seua operabilitat perquè, sens dubte, el repte del canvi de model és dur-lo a terme mantenint la seguretat de subministrament. Així, és determinant en els pròxims anys el reforç estructural de la xarxa de transport elèctric i un desenvolupament molt major de les interconnexions internacionals amb la resta del sistema elèctric europeu interconnectat. Juntament amb l'emmagatzematge, les interconnexions seran eina clau per a l'Operació del Sistema elèctric: viabilitzaran aconseguir un mix de generació 100% renovable de manera eficient, sense incórrer en pèrdua de part d'aqueixa energia en forma d'abocaments per impossibilitat d'integrar-la, i que permeta en tot moment mantenir les condicions de fiabilitat i qualitat en la cobertura de la demanda d'electricitat de tots els consumidors. Espanya i Europa així ho estan planificant.

Enllaç sesió