Premie Avantguarda de la Ciència a la Universitat d'Alacant per descobrir un altre anell en el sistema solar

Data de la notícia: 12-03-2018

El professor Adriano Camp integra el consorci internacional d'aquesta recerca

El descobriment d'un anell entorn del planeta nan Haumea, en el qual participa la Universitat d'Alacant, li ha valgut la concessió del premie Avantguarda de la Ciència.

La troballa, liderat per José Luis Ortiz de l'Institut d'Astrofísica d'Andalusia (CSIC), ha comptat amb el professor de la Universitat d'Alacant, Adriano Campo Bagatin

Que el planeta nan Haumea té un anell que orbita al seu al voltant és la troballa que ha merescut aquest prestigiós premie Avantguarda de la Ciència.

El consorci científic internacional que treballa en aquesta recerca explica entre els seus integrants amb el professor de la Universitat d'Alacant, Adriano Campo Bagatin, del departament de Física, Enginyeria de Sistemes i Teoria del Senyal i de l'Institut Universitari de Física Aplicada a les Ciències i a la Tecnologia de l'Escola Politècnica Superior.

Planetes nans

Aquest treball ha permès descobrir la presència d'un anell entorn del planeta nan Haumea, l'astre més desconegut dels quatre planetes nans que es troben en els confines del Sistema Solar, més enllà de l'òrbita de Neptú, en un cinturó d'objectes compostos de gel i roques entre els quals destaquen quatre planetes nans: Plutó, Eris, Makemake i Haumea.

És la primera vegada que una recerca d'astronomia guanya el premi Avantguarda de la Ciència, segons destaquen des de La Vanguardia, promotor del guardó, en el qual els lectors voten els descobriments més importants de l'any realitzats a Espanya.

En sis de les set edicions anteriors, els lectors van votar majoritàriament per recerques de biomedicina amb el potencial de tractar malalties, o bé de millorar la salut de persones sanes. En la setena, el premi va recaure en una recerca de química.

Organitzat per La Vanguardia i la Fundació Catalunya-La Pedrera, el premi es convoca anualment per a donar visibilitat a la recerca d'excel·lència que es realitza a Espanya.

El premi s'atorga a partir d'un vot ponderat entre les opinions dels lectors, que es valoren en un 50%, i les del comitè científic assessor del premi, en un altre 50%.