Exposició: Arquitectura i Aqüicultura

Data de la notícia: 02-05-2013

ARQUITECTURA I AQÜICULTURA.
Des dels vivers de Baños de la Reina cap a un futur sostenible

La situació econòmica que viu el nostre país en aquests moments ens condueix cap a una reflexió sobre el model turístic especulatiu que ha dominat la transformació de les nostres costes i que ha suposat tant el seu propi col·lapse, com la pèrdua d'identitat de les nostres poblacions litorals.

És per açò que des de l'assignatura de Projectes Arquitectònics, proposem una mirada cap a arrere a la recerca d'altres sistemes que van ser germen d'una producció sostenible i que van ajudar als assentaments costaners a forjar la seua identitat. Trobem així una bella coincidència en el nostre entorn proper, l'existència de tres jaciments romans (Calp, El Campello i Xàbia), coneguts amb el nom de "Baños de la Reina" els vestigis de la qual ens parlen d'una activitat que es va basar en el mar i la sal, que va donar motiu a importants intercanvis comercials i que "va generar una petita població que va construir les seues cases sobre les dunes costaneres, donant lloc a un urbanisme selectiu i diversificat", segons paraules de l'arqueòloga  Ana María Ronda.

Si ens fixem en tradicions acuícolas en el món sencer, no hi ha dubte que algunes estructures per a cultiu d'espècies marines o fluvials, han passat a formar part del paisatge, la cultura i la memòria dels llocs, però no podem negar l'existència d'altres pràctiques de  piscifactoria abusiva que estan generant danys als ecosistemes.

La inajornable necessitat d'un desenvolupament sostenible dels nostres entorns, ha portat a les escoles d'arquitectura, a nivell internacional, a convertir-se en laboratoris que indaguen en vincles més fluïts entre l'arquitectura i les activitats de producció naturals com l'agricultura o l'aqüicultura.

Resumim, per tant, en aquesta exposició que recorrerà les tres ciutats, el treball d'estudiants d'arquitectura de quart curs, a càrrec de la professora Adriana Figueiras, que des del seu particular punt de vista, reinterpreten aqueix nexe entre el mar i les poblacions i proposen una visió actual, des de l'arquitectura, d'un model que contempla una nova forma de conrear el mar o aqüicultura i la seua potencial capacitat per a generar nous paisatges, noves formes d'urbanitzar i reconstruir identitats.