Preguntes freqüents sobre l'Espai Europeu d'Educació Superior

Data de la notícia: 16-07-2009
Visites: 35658


L'equip directiu estarà disponible per a resoldre els dubtes particulars en l'horari que trobéssiu en la següent adreça:

https://maktub.eps.ua.es/servicios/gesdirectiva/busqueda/directivafotos.phtml#horarioatencion

1- ¿Què és l'Espai Europeu d'Educació Superior (EEES)?
2- ¿Quin és la filosofia de l'Espai Europeu d'Educació Superior?
3- ¿Com naix i quan estarà en marxa l'Espai Europeu d'Educació Superior?
4- ¿Quins són les principals mesures que es contemplen?
5- ¿Què és el crèdit ECTS?
6- ¿Què és el Suplement del Diploma (SD) o Suplement Europeu al Títol?
7- ¿Quan i com s'implantaran en l'Escola Politècnica Superior de la Universitat d'Alacant els nous títols de grau?
8- ¿Substitueixen els nous títols de grau als títols actualment vigents?
9- ¿Què poden fer els estudiants que hagen iniciat estudis d'una titulació quan s'implanten els nous graus?
10- ¿ Com serà la implantació dels nous graus i extinció dels actuals? ¿Una vegada extingida la docència d'una assignatura tindré dret a examen?
11- ¿ On podrem consultar les taules d'adaptació ?
12- ¿On podem consultar les assignatures dels plans d'estudis dels nous graus?
13- ¿Què hem de fer l'any que ve, matricular-nos en la nova titulació o seguir en l'actual ?
14- ¿Què passa amb les assignatures dels plans en extinció que han estat superades i que no s'adapten a cap del nou grau ?
15- ¿És possible simultanejar els estudis de dues titulacions en el cas que una extingisca a l'altra?
16- ¿És possible adaptar el projecte fi de carrera?
17- ¿Què passa amb els crèdits de lliure elecció cursats en la titulació antiga?
18- ¿És possible adaptar els crèdits de pràctiques en empresa?
19- ¿Què passa amb les pràctiques d'assignatures de plans en extinció que ja no tenen docència però sí dret a examen?
20- ¿Què ocorren amb les assignatures del pla nou que requereixen tenir aprovades diverses del pla antic, en el cas de no tenir superades totes les requerides?
21- ¿És possible convalidar assignatures del grau a partir d'assignatures de màsters oficials? ¿ És possible al revés?
22- Documents de les presentacions dels nous graus. 
23- ¿Em podré matricular el pròxim curs en una assignatura de primer del pla antic, per a tenir dret a examen ja que no hi haurà docència, no havent-me matriculat d'aquesta assignatura en el curs actual?  

 


1 - ¿Què és l'Espai Europeu d'Educació Superior (EEES)?

És un projecte, impulsat per la Unió Europea, per a harmonitzar els sistemes universitaris europeus de manera que tots ells tinguen una estructura homogènia de títols de grau i postgrau, és a dir, una mateixa valoració de la càrrega lectiva dels estudis, cursos, assignatures, qualificacions i una estructura de titulacions i formació contínua fàcilment entendible per tots els Estats membres.

2 - ¿Quin és la filosofia de l'Espai Europeu d'Educació Superior?

L'objectiu del desenvolupament de l'Espai Europeu d'Educació Superior és dotar a Europa d'un sistema universitari homogeni, compatible i flexible que permeta als estudiants i titulats universitaris europeus una major mobilitat. Igualment es pretén establir uns nivells de transparència i qualitat, mitjançant sistemes d'avaluació, que ho facen atractiu i competitiu a nivell internacional, dins de l'actual procés de globalització.

En aquest context, l'estudiant ha de passar a ser el centre del sistema, com a principal actor del mateix, per al que es valorarà l'esforç que l'alumne necessita realitzar per a superar els ensenyaments, no únicament les hores de classe a les quals ha d'assistir.
Així mateix, es tracta de canviar la filosofia dels estudis, atorgant major importància al maneig de les eines d'aprenentatge que a la mera acumulació de coneixements.

Un altre aspecte important i relacionat amb l'anterior, és la formació continuada durant tota la vida acadèmica i laboral del titulat universitari, a la qual s'incorporaran els coneixements obtinguts i les qualificacions (títols, expedient acadèmic, diplomes, certificacions, habilitats professionals, etc.) d'una manera senzilla i comprensible per tots els Estats membres.

3 -  ¿Com naix i quan estarà en marxa l'Espai Europeu d'Educació Superior?

La idea de l'Espai Europeu d'Educació Superior naix de la Declaració de la Sorbona de 1998, que va ser signada pels ministres d'educació de França, Alemanya, Itàlia i Regne Unit.

Després d'aquesta primera declaració d'intencions, aquestes qüestions es concreten en la Declaració Conjunta dels Ministres d'Educació Europeus de Bolonya en 1999, coneguda com a Declaració de Bolonya. En aquest document s'estableixen les línies principals de desenvolupament de l'EEES, compromet als països signataris a través del seu Ministres d'Educació i fa una crida a la cooperació de les universitats europees per a aconseguir aquests objectius.

Dos anys més tard, al maig de 2001, els Ministres europeus d'Educació reunits a Bolonya es van trobar a Praga per a elaborar un document que establira les línies mestres de la reforma.

Les reunions de Berlín (18 i 19 de setembre de 2003), Bergen (19 i 20 de maig de 2005) i Londres (17 i 18 de maig de 2007) han servit per a fer balanç dels progressos realitzats, per a incorporar les conclusions dels seminaris internacionals realitzats i establir les directrius per a la continuació del procés.

4 - ¿Quins són les principals mesures que es contemplen?

La Declaració de Praga (2001) concreta les mesures que s'han de dur a terme per a engegar l'Espai Europeu d'Educació Superior en 2010. En ella s'esmenta expressament i es tenen en compte els treballs desenvolupats per la Convenció Europea d'Institucions d'Educació Superior (Salamanca, març de 2001) i per la Convenció d'Estudiants Universitaris Europeus de Göteborg, també reunits al març de 2001.

Les principals mesures contemplades són les següents:

  • Adopció d'un sistema de titulacions universitàries fàcilment comparable i entendible en tota Europa. 
  • Establiment d'un sistema de titulacions universitàries de dos cicles (grau i postgrau). 
  • Establiment d'una valoració del crèdit universitari igual per a tots els països europeus European Credit Transfer and Accumulation System (ECTS). 
  • Promoció de la mobilitat d'estudiants, professors i investigadors. 
  • Establiment de sistemes d'avaluació de la qualitat. 
  • Establiment d'una dimensió Europea en l'Educació Superior. 
  •  Promocionar l'aprenentatge continuat al llarg de la vida (lifelong learning). 
  • Propiciar, com a punt essencial, la participació de les universitats i dels estudiants en tot el procés.

5 - ¿Què és el crèdit ECTS?

El concepte de crèdit ECTS (European Credit Transfer and Accumulation System) és un nou sistema de valoració dels ensenyaments (assignatures) universitàries que constitueix una de les principals mesures de la implantació de l'EEES. Naix i es desenvolupa amb el programa europeu d'intercanvi d'estudiants universitaris ERASMUS-SOCRATES, com a resposta a la necessitat de trobar un sistema d'equivalències i de reconeixement dels estudis cursats en altres països.

Podríem dir, sense por d'equivocar-nos, que el programa ERASMUS-SOCRATES ha estat pioner i s'ha convertit en un camp de proves per al futur establiment de l'Espai Europeu d'Educació Superior, a causa de l'incipient nombre d'estudiants europeus que han participat en ell des de la seua creació (més d'un milió d'alumnes).

Fins ara, el concepte de crèdit a Espanya estava establit en 10 hores lectives teòriques, pràctiques o equivalències (pràctiques en empreses, estudis en l'estranger, etc) i es regulava pel RD.1497/1987, de 27 de novembre Art. 2.7. pel qual s'estableixen les directrius generals comunes dels plans d'estudi dels títols de caràcter oficial i validesa en tot el territori nacional (Actualitzat pels Reials decrets 1267/1994, 2347/1996, 614/1997 i 779/1998).

Amb la implantació de l'EEES el concepte de crèdit canviarà: ja no es valorarà la durada de les classes impartides pel professor, sinó el volum de treball total que l'estudiant ha de realitzar per a superar l'assignatura, i inclourà:

- Les hores de classe teòriques i pràctiques.
- L'esforç dedicat a l'estudi.
- La preparació i realització d'exàmens.

Aquest nou sistema de crèdits ECTS està regulat pel Reial decret 1125/2003 (BOE de 18/09/2003), pel qual s'estableix el sistema europeu de crèdits i el sistema de qualificacions en les titulacions de caràcter oficial i validesa en tot el territori nacional.estableix el sistema universitari de crèdits i qualificacions europeus.

6 - ¿Què és el Suplement del Diploma (SD) o Suplement Europeu al Títol?

Es tracta d'un document annexe que acompanyarà al títol universitari durant tota la formació acadèmica i professional de l'estudiant. El seu objectiu fonamental és facilitar el reconeixement acadèmic i professional de les qualificacions (diplomes, títols, certificats, etc.) entre els països de la UE.

Contindrà informació acadèmica i professional rellevant sobre els estudis cursats, el seu context nacional i les competències i capacitats professionals adquirides; seguirà obert per a incorporar l'aprenentatge al llarg de la vida, acreditant els coneixements adquirits per cada persona en diferents institucions europees d'educació superior.

El Suplement al Diploma serà un document unificat per a tota Europa que proporcionarà una descripció estandarditzada de la naturalesa, el nivell, el context, el contingut i el rang dels estudis seguits i completats amb èxit pel titulat.

El Reial decret 1044/2003 (BOE d'11/09/2003) estableix el procediment per a l'expedició per les universitats del Suplement Europeu al Títol en el territori espanyol.

7 - ¿Quan s'implantaran en l'Escola Politècnica Superior de la Universitat d'Alacant els nous títols de grau?

En el curs 2010/2011 . La implantació serà curs per any.

8 - ¿Substitueixen els nous títols de grau als títols actualment vigents?

Els actuals títols seran substituïts, paulatinament, pels nous títols de grau. L'últim any en què s'impartiran els actuals títols serà el 2014/15. (Disp. Transitòria 2ª. RD 1393/2007)

Els actuals títols mantindran tots els efectes acadèmics i professionals que tenen en l'actualitat sense límit temporal algun (Disp. Addicional 4ª. RD 1393/2007)

9 - ¿Què poden fer els estudiants que hagen iniciat estudis d'una titulació quan s'implanten els nous graus?

Podran continuar amb el mateix pla d'estudis i els títols que obtinguen atorgaran totes les competències acadèmiques i professionals establides actualment per a cadascun d'ells (Disp. Transitòria 2ª i Addicional 4ª. RD 1393/2007).

A més, les universitats establiran les previsions necessàries perquè els estudiants que estigueren cursant estudis dins de plans anteriors puguen, si escau, incorporar-se als nous títols de grau (Disp. Addicional 2ª. RD 1393/2007).

10 - ¿Com serà la implantació dels nous graus i extinció dels actuals? ¿Una vegada extingida la docència d'una assignatura tindré dret a examen?

Els Títols Oficials de Diplomat, Llicenciat, Enginyer tècnic, Enginyer, Arquitecte Tècnic i Arquitecte previs a aquesta reforma s'extingiran curs per curs. Els alumnes que no desitgen accedir als nous ensenyaments de Grau, tindran dret a la celebració de quatre convocatòries d'examen en els dos cursos acadèmics següents al final de cadascun.

Exemple actual tres cursos i nou quatre cursos:

  Actual amb docència Actual amb dret a examen Nou amb docència
2010/2011 2, 3 1 1
2011/2012 3 1, 2 1, 2
2012/2013 - 2, 3 1, 2, 3
2013/2014 - 3 1, 2, 3, 4
2014/2015 - - 1, 2, 3, 4

 11- ¿ On podrem consultar les taules d'adaptació ?

En el següent enllaç podràs trobar les taules d'adaptació i una aplicació que t'ajudarà a calcular les assignatures adaptades en el teu cas.
https://maktub.eps.ua.es/servicios/gesasig/tablasadaptacion/calcular/formulariolista.php

12- ¿On podem consultar les assignatures dels plans d'estudis dels nous graus?

En el següent enllaç podràs trobar els llistats de les assignatures dels nous graus.
https://maktub.eps.ua.es/servicios/gesplanesestudios/consultaajax/formulario.php

 13- ¿Què hem de fer l'any que ve, matricular-nos en la nova titulació o seguir en l'actual ?

Depèn del cas. No obstant això, si eres un alumne amb un mínim d'assignatures aprovades en l'actual titulació, la recomanació és que la continues i intentes acabar. Una vegada finalitzada podràs estudiar les assignatures que et falten per a aconseguir el nou grau.

14- ¿Què passa amb les assignatures dels plans en extinció que han estat superades i que no s'adapten a cap del nou grau ?

Les assignatures que s'adapten són les que figuren en la taula d'adaptació (veure 11). La resta no estan subjectes a adaptació. En qualsevol cas, el curriculum de l'alumne amb totes les assignatures superades figurarà en el Suplement Europeu al Títol. La resta de crèdits del currículum de l'alumne, siguen o no del pla que s'extingeix, i que no hagen estat objecte d'adaptació, seran tractats si escau per la comissió de convalidació de la EPS.

15- ¿És possible simultanejar els estudis de dues titulacions en el cas que una extingisca a l'altra?

Els alumnes només poden estar matriculats en el pla a extingir o en el nou grau, però mai en les dues titulacions simultàniament. A més, el canvi no és reversible.

16- ¿És possible adaptar el projecte fi de carrera?

El PFC ha de ser un treball original i inèdit. Per aquesta raó no figura en les taules d'adaptació.

17- ¿Què passa amb els crèdits de lliure elecció cursats en la titulació antiga?

La lliure elecció no existeix en els nous graus. Podran ser reconeguts un màxim de 6 crèdits optatius per activitats diverses contemplades en l'article 12.8 del RD 1393/2007 (participació en activitats culturals, esportives, de representació estudiantil, solidàries i de cooperació).

18- ¿És possible adaptar els crèdits de pràctiques en empresa?

En les taules d'adaptació de cada grau figura, si escau, el reconeixement de crèdits de les “Pràctiques Externes” del nou grau per les “Pràctiques en Empresa” del pla a extingir.

19- ¿Què passa amb les pràctiques d'assignatures de plans en extinció que ja no tenen docència però si dret a examen?

L'avaluació de les assignatures sense docència haurà d'incloure la part teòrica i pràctica, proporcionant a l'alumne la informació necessària perquè puga afrontar aquesta avaluació

20- ¿Què ocorre amb les assignatures del pla nou que requereixen tenir aprovades diverses del pla antic, en el cas de no tenir superades totes les requerides?

Les assignatures que no apareixen en la taula d'adaptació no podran ser adaptades. Cal superar totes les assignatures requerides per a aconseguir l'adaptació de la/les assignatura del nou grau.

21- ¿És possible convalidar assignatures del grau a partir d'assignatures de màsters oficials? ¿És possible al revés?

La convalidació d'assignatures del grau a partir d'assignatures cursades en màsters oficials haurà de ser determinada en la comissió de convalidació de l'EPS. En aquest moment no existeix cap acord de comissions d'àrea de titulació sobre aquest tema. Aquesta convalidació no podria ser aplicada al revés ja que la normativa impedeix convalidar assignatures en cicles superiors (màster) utilitzant assignatures de cicles inferiors (grau) que donen accés al cicle superior abans indicat.


22- Documents de les presentacions dels nous graus.

Presentació general
Grau en Arquitectura
Grau en Enginyeria Civil i Enginyeria Geològica
Grau en Enginyeria d'Edificació
Grau en Enginyeria Informàtica
Grau en Enginyeria Multimèdia
Grau en Enginyeria Química
Grau en Enginyeria de Telecomunicació: So i Imatge


23- ¿Em podré matricular el pròxim curs en una assignatura de primer del pla antic, per a tenir dret a examen ja que no hi haurà docència, no havent-me matriculat d'aquesta assignatura en el curs actual?

Sí, podràs matricular-te.

 

 





Logo Whatsapp   Logo Google


Comentaris a la notícia  RSS



Ya no se pueden hacer más comentarios.


LOGO ESCUELA POLITÉCNICA SUPERIOR, UNIVERSIDAD DE ALICANTE, EPS UA